Wayova „Comic Book Romance“

by Sebastian Komárek

Umbrella Academy 1: Apokalyptická suita (Crew 2018)
Gerard Way, Gabriel Bá

Když je člověk umělcem vynikajícím v jednom konkrétním odvětví, nezřídka se stává, že chce dříve či později zavítat do trošičku jiných vod a otestovat všestrannost svého nadání. Setkáváme se tak se zpěváky, kteří hrají ve filmech (zde hovoříme o poněkud bohatějších rolích, než jsou „pouhá“ camea), s herci píšícími romány (ne autobiografie), anebo s herci vystupujícími na hudebních koncertech. Samozřejmě známe nejeden případ renesančních lidí, schopných kombinovat hned několik talentů a zastávat tak více „postů“ najednou (kupříkladu filmový režisér a skladatel John Carpenter, spisovatel, scénárista a režisér Clive Barker, anebo mnozí komiksoví autoři/kreslíři jako jsou Mike Mignola, Frank Miller, Todd McFarlane, Sam Kieth, Skottie Young, a mnoho dalších). A protože je každá lidská bytost úplně jiná, s rozdílnými příděly talentu a všestrannosti, úspěchy či neúspěchy takovýchto „multi-umělců“ se pochopitelně liší případ od případu. Někdy se jim povede jen „jedno“, někdy se jim daří „vše, na co sáhnou“. Tuzemští komiksoví fanoušci mají tento rok první šanci setkat se s českým překladem komiksu The Umbrella Academy, jenž vyšel z pera Gerarda Waye, jehož jméno se proslavilo zejména v oblasti rockové hudby, a ohodnotit tak jeho schopnosti nejen jako zpěváka a textaře, ale i jako spisovatele grafické literatury.

Je nicméně nutno říci, že Gerard Way není v komiksovém světě žádným nováčkem, právě naopak. Nemálo z jeho biografií, rozhovorů, či dokumentů o jeho osobě a skupině My Chemical Romance nezapomíná minimálně podotknout, že už jako malý pětiletý chlapec miloval komiksy a kreslení, přičemž později dokonce studoval vizuální umění. O řečeném médiu toho má rozsáhlé znalosti, a je blízkým přítelem takových kapacit jako je například skotský velmistr Grant Morrison. Dalo by se tedy argumentovat, že zmíněný americký muzikant svou Umbrella Academy komiksovou říši nenavštívil, ale že v ní žil už od malička, a shodou náhod (nebo veden rukou osudu) se stal celebritou díky něčemu úplně jinému. Vedl si však u psaní komiksu stejně dobře jako při tvorbě svých textů a při jejich následném zhudebňování? Nu, předmluva k přítomnému svazku hovoří o počáteční skepsi, když se ostatní spisovatelé a editoři dověděli, že má Gerard v úmyslu napsat komiks. Jenomže stejně tak hovoří o tom, jak byla nakonec ona nedůvěra vyvrácena a poražena.

Myšlenka samotná, velice stručně podána, zní jednoduše – ve stejném okamžiku, kdy jeden mimozemšťan porazí v zápasnickém souboji druhého, se na planetě Zemi narodí čtyřicet sedm dětí, z nichž sedm je následně adoptováno geniálním vynálezcem (ve skutečnosti rovněž mimozemšťanem) sirem Reginaldem Hargreevesem. Ukáže se, že šest ze sedmi adoptovaných dětí jsou nadány nadpřirozenými schopnostmi, a že sir Reginald je adoptoval právě z toho důvodu. Ujal se jich, aby je vycvičil, směroval, a tím nakonec zachránil svět. Nu, a místo, kde je takto vychovával, pojmenoval jednoduše „Umbrella Academy“ (Deštníková akademie). Nápad psát příběh o skupině superhrdinů žijících pohromadě v budově, která se podobá škole, nemusí každému znít stoprocentně originálně (nejeden fanoušek si jistě vybaví komiksové série X-Men), nicméně musíme vzít v potaz to, že jen málokterá myšlenka, jen málokterý příběh je originální sám o sobě. Lidé jsou koneckonců lidé, a ti jsou i přese všechny rozdíly vesměs stejní. A stejně tak se sobě podobají příběhy, legendy, mýty a sny, které si navzájem vyprávíme. Pravá originalita je v ně v drtivé většině případů vnesena až detaily a maličkostmi, kterými oplývají, stejně jako způsobem, jakým jsou vyprávěny. A právě takovou originalitou je komiks The Umbrella Academy nasáknutý od začátku do konce prvního sebraného svazku. Chování postav je zřídkakdy předvídatelné, nicméně nepozbývající lidskosti, která se ukáže vždy, kdy dojde ke konfrontaci mezi jednotlivými členy „rodiny“, přičemž jedna z mnoha fascinujících věcí je pozorovat, kolika různými jmény si za čas své koexistence začali říkat. Čtenář si tak musí dávat dobrý pozor, neboť se může čas od času stát, že se musí vrátit a pořádně se zamyslet nad tím, o kterém protagonistovi že se to vlastně momentálně mluví. On příběh celý je v podstatě vyprávěním o mezilidských vztazích, spíše než by byl ryzím příběhem o záchraně (či nezáchraně?) světa a sporu mezi „dobrem“ a „zlem“. Tedy… mezilidských s nepatrnou příměsí inteligentních šimpanzů, nosících obleky, teplákovky a dioptrické brýle. Nesmírně sympatické (a hodny vyzdvihnutí) jsou také ironické vypravěčovy vsuvky, pronášené s černým humorem stejně dobře mířícím, jako je tomu v hudebníkových textech. Celý komiks přitom jak příběhem, tak jednotlivými aspekty odráží Wayovu druhou stránku, a sice tu hudební, neboť hudba se zde nakonec ukáže být tím největším nebezpečím i tou nejúčinnější spásou a záchranou.

Co se týče vizuální stránky, tu pro Gerarda Waye obstaral brazilský kreslíř Gabriel Bá, a rozhodně se není čemu divit, když si jeden přečte, že Umbrella Academy je jeho nejslavnější počin. Jeho kresba, kombinující jednoduché linie a přitom propracovanost na těch správných místech, na čtenáře mnohdy dýchá Mikem Mignolou, a přítomný recenzent by nebyl překvapen, kdyby se dověděl, že se Bá tvorbou Hellboyova otce skutečně inspiroval. Na druhou stranu jsou Báovy postavy svým zvláštním způsobem někdy až neodolatelně roztomilé, což vyniká zejména v panelech, kde se vyskytují rčení superhrdinové, když byli ještě malé děti.

Hodnocení ze strany přítomného recenzenta tedy nemůže být jiné než velice, převelice pozitivní, a musí přiznat, že byl příjemně překvapen. Stejně jako mnozí před ním totiž nevěděl, co od Gerarda Waye čekat, a komiks bral do ruky se střízlivými myšlenkami a rezervou. Nakonec to však dopadlo tak (a to jako hodnocení musí stačit více než co jiného), že knihu nepustil, dokud ji nepřečetl, a nášupem si ji ještě nakonec několikrát neprolistoval. The Umbrella Academy od umělce Gerarda Waye je vskutku a bez jakýchkoli pochybností uměleckým dílem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *