Věda, drogy a rock and roll

by Marek „Keram“ Barányi

Nowhere Men (2012)

Vydavateľovi Ericovi Stephensonovi môžeme byť vďačný za to, že sa Image Comics stalo tretím najväčším vydavateľstvom na svete, ktoré nás týždeň čo týždeň zásobuje výbornými comicsovými minisériami a sériami na pokračovanie. A aby toho nebolo málo, tak sa minulý rok vrátil k písaniu. Stephenson totiž nie je žiadny zelenáč a predtým než usadol na vydavateľské kreslo, poctivo makal na comicsoch, o ktorých ste počuli (Wolverine, Fantastic Four), aj nepočuli (Youngblood, Brigade). Stephensonov najnovší scenáristický počin je čitateľmi a recenzentmi vychvaľovaný, tak sa pozrime čo sú zač tí „Nowhere Men“.

1

Vitajte vo svete, v ktorom je vedecký pokrok tak kultúrne dôležitý a milovaný ako rock and roll. Pred mnohými rokmi založili štyria brilantný vedci – Dade Ellis, Emerson Strange, Simon Grimshaw a Thomas Walker – spoločnosť World Corp. Z tej vedeckej a výskumnej spoločnosti sa stala jedna z najmocnejších a najvplyvnejších korporácií na planéte. Ale nič netrvá večne a ideológie veľkých mysliteľov sa začali rozchádzať. Dade Ellis sa prestal ukazovať na verejnosti, Simon Grimshaw zaločil svoju vlastnú korporáciu a Thomas Walker sa vydal neznámo kam. Takže súčasná spoločnosť World Corp je na tom, mierne povedané, zle.

Medzitým, na vesmírnej stanici patriacej spoločnosti World Corp došlo ku problémom. Jej posádka podľahla neznámemu vírusu, ktorý má na ľudskú DNA veľmi neobvyklé a ojedinelé účinky. Čo je horšie, existencia samostatnej stanice a jej posádky je pred väčšinou sveta utajená. V podstate o nich vedia iba ich zamestnávatelia. A keď sa dozvedia, že ich zamestnanci sa menia na niečo nečakané, vyhlásia karanténu. Nikto pre vedcov vo vesmíre nepríde, nikto sa nevráti domov. Posádka správu o svojom opustení neprijme práve najlepšie a rozhodne sa urobiť jedinú logickú vec: dostať sa späť na Zem. Za každú cenu.

2Pri vymýšľaní základného konceptu sa Stephenson nechal inšpirovať príbehom slávnych ľudí ako boli napríklad členovia skupiny Beatles, alebo Steve Jobs, či jeho rival Bill Gates. Ako by to asi dopadlo, keby spolupracovali? Aké by mala následky ich spoločná práca?  Hlavné obsadenie plné enigmatických géniov, ktorý rozprávajú geniálne, dostáva každým číslom čoraz viac priestoru a každý z nich má čo povedať.  Ak by som mal „Nowhere Men“ k niečomu prirovnať, tak by to bola tvorba Jonathana Hickmana (jeho príbehy z alternatívnych realít) a comics „Watchmen“.

Stephenson skáče z miesta na miesto, z postavy na postavu, dokáže vás upútať a pritom vám nevyzradí dopredu čo sa vlastne robí. Namiesto toho si začnete pomaly uvedomovať, že všetko to do seba krásne zapadá a zrejme je každý z protagonistov malým kúskom veľkej skladačky. Tak ako v Hickamových príbehoch. Čítate comics a zrazu je prerušený výstrižkom z novín v ktorom je rozhovor  s jedným z vedcov, plagát z filmu, pár strán z knihy, alebo reklama na produkt. Podobné vsuvky, ktoré posúvali príbeh vpred, som poslednýkrát videl práve v comicse „Watchmen“. A nezabúdajme na superschopnosti. S tými je to v „Nowhere Men“ ako s bonboniérou Forresta Gumpa: nikdy neviete čo dostanete. Niektoré schopnosti sú cool, niektoré sú prekliatie a iné sú… niečo úplne iné.

Pokiaľ ide o vizuálne spracovanie, tak si Stephenson zvolil za kresliča Natea Bellegardea (Hector Plasm, Brit) a koloring dostala na starosť Jordie Bellaire (The Manhattan Projects). Toto duo odviedlo absolútne výbornú prácu a svet v ktorom je všetko nemožné možné je krásny na pohľad.

Stephenson bol pred vydaním tohto comicsu veľmi skeptický. Nemyslel si, že by mohol uspieť. Mýlil sa. Mnohý považujú „Nowhere Men“ za jeden z najlepších comicsov súčasnosti. A ja s nimi súhlasím.

Příspěvek byl publikován v rubrice Recenze a jeho autorem je Keram. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *