Třetí Gaiman v barvě

by Sebastian Komárek

Sandman 3: Krajina snů (Crew, 2018)
Neil Gaiman, Kelley Jones, atd.

Nakladatelství Crew nám přednedávnem nadělilo zbrusu nové vydání třetího dílu komiksové série Sandman, dnes již legendárního díla z mysli neméně legendárního spisovatele Neila Gaimana, ryzího Brita a modly všech „goth kids“. A stejně jako tomu bylo u updateovaných vydání dvou předchozích do češtiny přeložených dílů, toto se od svého předchůdce liší v tom, že se mu vůbec poprvé dostalo barevného zpracování. Pojďme se tedy zase a znovu podívat, jestli otištění dobře známého díla v barvě markantně změní požitek z jeho četby, a jak si vůbec Krajina snů vede dnes, léta po svém prvním vydání.

Krajině snů se setkáváme se čtyřmi krátkými povídkami, z nichž je vskutku znát jak autorovo nadání, tak jeho znalosti a fascinace historií, literaturou a uměním obecně, a v neposlední řadě Gaimanova schopnost obsáhnout širokou škálu témat a žánrů. A to ať už se zaměříme na příběh o uvězněné a zneužívané múze Kalliopé, na alternativní realitu ovládanou obrovskými kočkami, anebo na to, jak ve skutečnosti vznikla Shakespearova hra Sen noci svatojánské (popřípadě na dilema jedné „super-ženy“, jejímž největším přáním je být schopna spáchat sebevraždu). Povídková forma není pro Gaimanovy knihy vydané pod Vertigem nic neobvyklého, a podobně jako, řekněme, Mignolovu rohatému Hellboyovi, Morfeovi a jeho „věčným“ bratříčkům a sestřičkám sedí více než dobře.

Ona zmínka v úvodu, jež hovoří o Gaimanovi a jeho pozici jako „goth-symbolu“ by mohla působit v některých uších mírně hanlivě, a naznačovat, že autor je žánrově a stylově vymezený. Nu, z jistého úhlu pohledu by se na Gaimana takto nahlížet dalo. Koneckonců je spisovatelem, který v prvním popisu své postavy zcela zřejmě promítl svou vlastní osobu, a z toho důvodu se po té době snad už nikdo nediví, že Morfeus vypadá v podstatě jako jeho stvořitel – bledá kůže, zbytek všeho a čehokoli černá a černá. A kdo by snad stále pochyboval, stačí se podívat na Smrt, Sandmanovu sestru… a na drtivou většinu jeho komiksových příběhů, jež se odehrávají v duchu romantické temnoty (a to nejen v rámci série Sandman, ale i Gaimanovy beletristické tvorby). Jsou zde však okamžiky, které takovéto škatulkování zcela vyvracejí, a v Krajině snů by to mohla být povídka Sen noci svatojánské. Ta čtenáři poskytuje vhled do Gaimanovy mysli jako milovníka staré literatury, folkloru a mytologie, a díky všem vílám, elfům, rarachům a zlobrům v jeho mysli evokuje nikoli E. A. Poea nebo H. P. Lovecrafta, nýbrž spíše C. S. Lewisovu Narnii.

O kresbu se v přítomném svazku postarali Kelley Jones, Charles Vess a Colleen Doran, čímž nám vzniká poměrně rozmanitá paleta vizuálních zpracování. Onen fakt znamená, že si většina čtenářů „najde to své“, a komu nelahodí styl jednoho kreslíře, může se na oplátku pokochat tím, co najde o pár stránek dál. Sandman je nicméně komiksem, jemuž takováto diverzita sedí spíše, než kdyby se na ni zaměřil jen jeden umělec, neboť sny jsou koneckonců něčím velice těžko popsatelným, a i když se jedinci zdá jeden a ten samý sen dokola a dokola, pokaždé je v něčem trošičku jiný.

K největší změně oproti prvnímu vydání se dostáváme až v samotném závěru, neboť zde se s největší pravděpodobností všichni čtenáři shodnou na jedné věci. Byl-li komiks na západě původně vydán barevně, a nebyl dobarven až v pozdějších vydáních, kterému tuzemskému čtenáři by měla pestřejší četba vadit? Vybarvené stránky oproti těm černobílým přirozeně napomáhají lepší orientaci v ději, a celkově dělají z komiksu vhodnější materiál k dlouhým chvílím útěku z nudné reality.

Obstál tedy Sandman: Krajina snů zkoušku časem (s nemalou pomocí barev), a je stále četbou, která i po těch letech uchvátí nejednoho fanouška? Přirozeně. Od počátku devadesátých let se ze série stala kultovní záležitost, a i když se na kánon někdy pohlíží jako na „nudnou a ohranou nutnost“, faktem je, že obsahuje díla, která jsou nadčasová, a budou s lidmi pravděpodobně po celou dobu jejich existence na planetě Zemi. Nu, a Sandman je právě takovým dílem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *