Millar s Romitou mladším servírujou Zabijačku!

by Sebastian Komárek

Kick-Ass: Nářez – Zabijačka (Crew, 2018)
Mark Millar, John Romita, Jr.

Snad každý komiksový fanoušek si nepochybně alespoň jednou v životě představil, jaké by to bylo, kdyby se stal superhrdinou. Nebo alespoň jaký pocit by to byl, potkat nějakého maskovaného ochránce zákona ve skutečném životě, a nejen na stránkách jeho oblíbeného čtení. „Jak by asi vypadal můj kostým?“ Ptá se sám sebe. „Jak bych si říkal? A byl bych bez superschopností spíše jako Batman nebo jako Iron Man?“ Mark Millar a John Romita Jr. nám v dnes už kultovní sérii Kick-Ass ukázali, jak by to s největší pravděpodobností vypadalo doopravdy. A… výsledek by podle nich byl o něco méně romantický, než by si většina mohla myslet. Neboť téměř bezprostředně poté, co se mladý protagonista Dave Lizewski vydal vstříc „záchraně společnosti“, dostal na prdel… a to nehezkým způsobem. Uvědomil si tedy, že napsat a nakreslit příběh o superhrdinech je mnohem jednodušší, než si obléci přiléhavý kostým a rozsévat rány mezi zločinci. Je však nutno říci, že se mu podařila jiná, podobně úctyhodná věc, a to je zavést zbrusu nový trend – superhrdinský trend. Dave jako Kick-Ass (do češtiny přeložen jako Nářez) inspiroval mnohé mladé i starší spoluobčany k tomu, aby se pokusili vzít zákon do svých rukou. Nu, a uprostřed toho všeho se setkal se dvěma lidmi, o nichž by se dalo říci, že mají k superhrdinům skutečně blízko – Big Daddy (Taťulda) a Hit-Girl (Zabijačka), otec-bývalý policista a expert v boji na dálku i zblízka, který trénuje svou malou dceru v umění boje, války, zabíjení a přežití. Zejména ze druhé zmíněné postavy se zanedlouho stal „miláček publika“, a její vlastní komiks na sebe nenechal dlouho čekat. V češtině tak nyní vychází Zabijačka, která chronologicky zapadá mezi první a druhý svazek série Kick-Ass.

Po nepříjemných událostech v prvním díle Kick-Ass je malá Mindy, co se týče boje s podsvětím, odkázána sama na sebe, a je jen na ní, aby pomstila svého milovaného Taťuldu. Co se však zdá jako překážka mnohem větší a komplikovanější, je zapadnout do divoké společnosti americké střední školy, kterou teď, když žije se svou matkou a nevlastním otcem, musí pravidelně navštěvovat. Nelehkým úkolem se také ukáže být nucena skrýt svou superhrdinskou identitu před rodiči. Na druhou stranu všem známý Kick-Ass se stále vypořádává s nedostatkem výcviku, a výprasky od protivníků se nestávají o nic výjimečnějšími. Nu, i těm nejméně bystrým snad došlo, jak výhodný obchod mohou naši dva protagonisté uzavřít. A také že ji uzavřou. Hit-Girl udělá z Nářeza svého věrného sidekicka a začne jej zasvěcovat do tajů boje s parchanty (a s mafiánskými bossy, kteří zapříčinili smrt jejího otce), kdežto náctiletý Dave Lizewski bude dělat co je v jeho silách, aby Mindy naučil být zcela „obyčejnou“ mladou dívkou ze střední. A kdo čeká, že ono spojenectví přinese mnohá dobrodružství (a průsery), ten se… samozřejmě nemýlí.

Vzhledem k tomu, na čem je dnešní společnost vystavěna, a co hraje v literatuře a filmu (a umění celkově) hlavní roli, je více než pochopitelné, že se dívčí postava Hit-Girl dočkala své vlastní série. V našich časech je povinností, aby byla každá žena a dívka v komiksech nezávislá na mužích, silná a nebojácná, a hlavně schopna nakopat opačnému pohlaví všechna možná myslitelná místa. Nu, je tomu tak i zde, jen s jedním rozdílem. Hit-Girl je skutečně a bez nadsázky „bad-ass“, a Marku Millarovi se podařilo ji napsat tak, že činy a chování typu její postavy tak nepadnoucí, jí padnou jako na míru ušité vojenské boty. Sem tam se dokonce objeví i náznak její skutečné identity, a sice titěrného blonďatého dvanáctiletého děvčátka (ač musíme přiznat, že v žádném případě ne tolik a ne tak přirozeně, jako tomu bylo kupříkladu u dívčí Robin v Millerově druhém Temném rytíři).

Za zmínku samozřejmě také stojí pozornost věnovaná… ehm ehm… záporákovi, který se jakožto obrovský komiksový fanda vydá na cestu kolem světa, aby se stejně jako Bruce Wayne naučil mnohým bojovým a detektivním uměním, a mohl tak konečně pomstít svého otce. Což v případě Millara a Romity Jr. znamená, že se skutečnost ukáže trošičku jiná, než jakou mladík zná z komiksů a filmů o maskovaném netopýřím křižákovi. A nebude chybět ani nejedna narážka a odkaz na světově známá komiksová díla.

No, a když už mluvíme o Romitovi, je naší povinností říci, že jeho kresba za žádných okolností nezaostává za kresbou dvou předchozích dílů, a ač má tento kreslíř mnoho odpůrců, nikdo snad nemůže zapřít, že by komiksu nedodávala život a ráz. Jednoduše řečeno, kresba v Zabijačce je typický Romita mladší.

Sečteno a podtrženo, snaha a um Marka Millara a Johna Romity Jr. vedla k jedinému výsledku – Kick-Ass 1, Kick-Ass 2, Kick-Ass 3 a Zabijačka se musí číst jako série, a po zbytek komiksové historie k sobě budou s největší pravděpodobností patřit stejně, jako patří Empire Strikes BackA New Hope a Return of the Jedi… což je možná trošičku přehnané přirovnání, ale… chápete, ne?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *