Mignolův žabí epos se vrací

by Sebastian Komárek

Ú.P.V.O. 3: Žabí mor (Comics Centrum, 2018 – 2. vydání)
Mike Mignola, Guy Davis

V zemích českých převelice populární Mike Mignola je znám především jako otec Hellboye, démonického bojovníka s nestvůrami, a stejnojmenných vzájemně provázaných komiksových sérií, v USA publikovaných už od počátku devadesátých let minulého století. Za tu dobu se rudý Anung un Rama s upilovanými rohy stal tak obrovským fenoménem, že si tvůrce společně s mnoha dalšími umělci mohl dovolit zariskovat, a rozšířit svou bibliografii o série, jež pojednávají o vedlejších postavách takzvaného „Hellboyova univerza“, a dát tak jeho světu a fiktivní historii několiksetkrát větší rozměr. Jednou z prvních je B.P.R.D., česky Ú.P.V.O. (čili Bureau for Paranormal Research and Defense, neboli Úřad paranormálního výzkumu a obrany), komiks o členech organizace, pro kterou Hellboy dlouhá léta pracoval a lovil démony a chapadlovité obludy, a jež jej v čele s profesorem Bruttenholmem vychovala. Nyní se Comics Centrum rozhodlo vydat upravené druhé vydání již dlouhou dobu beznadějně vyprodaného třetího dílu s podtitulem Žabí mor, a my se můžeme znovu podívat (a upgradeovat či si doplnit knihovničky), jak si stál a stojí po úspěších předchozích dvou svazků.

Jak bylo již nejednou zmíněno (a jak každý Mignolův fanoušek velice dobře ví), Ú.P.V.O. je v podstatě hellboyovský komiks bez Hellboye, přičemž u Žabího moru tomu není jinak. Setkáváme se zde s Abem Sapienem, homunkulem Rogerem, Johannem Krausem, doktorkou Kate Corriganovou a ohnivou Liz Shermanovou na jejich cestě do New Jersey, kde se v jedné z utajených institucí pod vedením Úřadu stala velice nemilá věc – jeden z vědců byl zastřelen nečekaným návštěvníkem, a následně „zombie způsobem“ oživen záhadnou monstrózní houbou, kterou zkoumal a pěstoval. Tým se tedy musí zabývat nebezpečími a nadpřirozenem se stejnou vervou, s jakou se s nimi v jeho vlastní sérii vypořádává pekelný chlapec. Mimoto je přítomný svazek nepřímým pokračováním prvního Hellboyova komiksu, v němž bojoval s žabími monstry, které nyní dostávají nový rozměr, a ohrožují bezmála celé lidstvo. Nu, a v neposlední řadě se kniha zaměří o něco konkrétněji na Abea a jeho původ, který byl až doposud zahalen v mlhách. Je tedy zřejmé, že co do příběhu a jeho vedlejších linií, čtenář se rozhodně nebude nudit.

Třetí díl rovněž započíná něco, co se v následujících sériích a minisériích stane skutečným eposem – onen problém s „žabím prokletím“. Zde Mignola „a spol.“ umně využili mnohé nápady a inspirace, aby z převážně povídkovitého začátku Hellboye a Ú.P.V.O. udělali svůj vlastní, rozsáhlý a komplexní svět, alternativní realitu toho našeho, chcete-li (něco jako DC nebo Marvel universe), kde je takový Abe Sapien (nebo, dejme tomu, Roger) stejně důležitý jako populární protagonista Hellboy. Série se stanou čím dál více provázanější, a čtenář se bude častěji a častěji přistihovat při touze připomenout si předchozí díly, či se začíst do komiksů jiných, aby si doplnil vědomosti, anebo získal kompletnější přehled o všech možných událostech. Koneckonců, již zde se začínají hojně vyskytovat narážky či odkazy na věci minulé, ať už hovoříme o Mignolových „lovecraftovských“ bozích, Rasputinovi, anebo o oněch žabích lidech.

Větší diverzita je zde očividná i z kresby, od které musel ve většině vedlejších sérií mistr Mignola ze zřejmých důvodů upustit. Při všem tom psaní, dohlížení na psaní a vydávání, vedení celého projektu, a kreslení obálek a něco málo z obsahu hlavní Hellboyovy série se jednoduše nemohl soustředit na vizuální zpracovávání každého panelu svého univerza. Proto za něj tuto štafetu převzali jiní, a v případě třetího dílu Ú.P.V.O. je oním mužem Guy Davis, který se do kreslení pustil s vervou a umem, a vnesl do komiksu o něco málo více světla a barev, než je tomu obvyklé u samotného Mignoly. Přítomný recenzent si dovolí poznamenat, že on sám bude s největší pravděpodobností na první místo vždy dosazovat Mikea, avšak tu a tam se podívat na něco jiného, na něco barevnějšího, mu nikdy nedělalo, ani nebude dělat vůbec žádné problémy. Davis je kreslíř nadaný, schopný zachytit i ty nejbizarnější detaily, pocházející z geniální a groteskně temné Mignolovy mysli.

Žabí mor, stejně jako zbytek série B.P.R.D. a Hellboy, je jednoduše dokonalým prostředkem, jak utéci z ubíjející a šedé reality našeho světa, a jak alespoň na chviličku zafantazírovat nad tím, jaké by bylo vést život stejně dobrodružný jako je ten Abeův nebo Lizin. Mignola a spol. jsou převelice dobří v psaní a kreslení komiksů, jež jsou jak dobrodružné a výpravné, tak temné, tajemné, a poskytnou čtenáři prostor k filozofování a zamyšlení. Pokud tedy patříte k těm, kteří si přečtou raději takovéto věci, namísto toho, aby hltali vše možné, co zachycuje co nejpřesněji a nejvěrohodněji úmorné trable dnešní reality, je pro vás Žabí mor povinnost. O tom netřeba diskutovat. A pokud k takovýmto lidem nepatříte, měli byste to zkusit. Mohlo by to na vás mít dobrý vliv.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *