Jsem smrt, příčina zničení světů

by Marek „Keram“ Barányi

The Manhattan Projects (2012)

Pri niektorých autoroch viete čo máte od nich čakať a že ich comics bude pravdepodobne stáť za prečítanie. Garth Ennis vám poskytne zvrátené a militaristické príbehy, Robert Kirkman zase prekope príbehy plné klišé, Mike Mignola vždy poskytne výborne napísané mysteriózne a apokalyptické ságy a Jason Aaron je zárukou výborných príbehov bez ohľadu na obsah, alebo žáner. Keby mali títo autori spoločného syna, tak by ním bol Jonathan Hickman. On je totiž jeden zo scenáristov, ktorý úspešne striedajú žánre rýchlejšie než Hugh Hefner strieda zajačiky vo svojom sídle. Dokázal nám to v militantne superhrdinských „Secret Warriors“, týmovke „Fantastic Four“, historickej ságe „S.H.I.E.LD.“, futuristickom „The Red Wing“, niekoľkými sériami zo sveta Ultimate Marvelu a mnohými ďalšími príbehmi. Jeho najnovším dielom je comics zvaný „The Manhattan Projects“.

 

Rok 1942. Druhá svetová vojna je v plnom prúde a po útoku Japoncov na Pearl Harbor sa do nej zapojila aj Amerika. Generál Groves, klasický zelený mozog, ktorého kanceláriu zdobia zbrane každého druhu prijal telefonát od prezidenta Roosevelta. Od generála chce aby jeho špeciálne oddelenie pomohlo Amerike vyhrať vojnu. Preto Groves povolá jediného muža, ktorý by bol schopný Amerike pomôcť. Doktora Roberta Oppenheimera. Ten sa stáva najnovším členom Projektov Manhattan. Armáda považuje Projekty Manhattan za výskumný program, ktorý má za úlohu zostrojiť a odpáliť prvú jadrovú zbraň. V skutočnosti, pracujú na oveľa zaujímavejších veciach. Vedci sa aktívne venujú tvorbe pandimenzionálnych vesmírov, pomocou vedy menia mytologické artefakty (napríklad Kopiju osudu) na skutočné, pokúšajú sa vytvoriť mysliaci počítač, majú k dispozícii havarované UFO a muža menom Albert Einstein.

Avšak, skôr než sa Oppenheimer môže pustiť do práce, americká základňa je napadnutá japonskými vojakmi. A nie obyčajnými. Sú to roboti poháňaný Budhistami Smrti, ktorých zostrojil Soichiro Honda a ich cieľom je uniesť amerických vedcov. Ale nepočítali s tým, že personál základne (aj vedecký) bude ozbrojený. Vrátane Oppenheimera, ktorý začne s chirurgickou presnosťou a trpezlivosťou páliť do davu robotov zo stacionárneho guľometu. A pomaly, ale isto, začína vražednému ošiaľu podliehať. Robert Oppenheimer totiž nie je obyčajný vedec. Má svoje vlastné, desivé tajomstvo. Kedysi mal brata, dvojča Josepha a ten bol rovnako geniálny. Robertovou vášňou boli minerály, Josephovou zvieratá. Robert študoval na Harvardovej univerzite a ďalších prestížnych školách a nakoniec prijal miesto učiteľa v Berkley. Bol titánom sveta uznávajúceho vedu. Joseph sa dal na vraždenie ľudí a po jeho pätnástej obeti sa ho podarilo zatknúť. Skončil v psychiatrickom ústave. Bol titánom sveta uznávajúceho genocídu. A je mŕtvy. Alebo nie? Predsa len, medzi dvojičkami jestvuje isté puto a je tu istá možnosť, že Amerika si najala o jedného Oppenheimera viac než chcela.

Teraz si asi niektorí z vás položili otázky: „Prečo sa comics nevolá Projekt Manhattan?“, „Prečo má Oppenheimer dvojča, keď mal v skutočnosti iba mladšieho brata?“, „To vážne chlap, ktorý založil spoločnosť vyrábajúcu autá značky Honda zostrojil robotov?“ a „Bol Albert Einstein cool?“. Samozrejme, že nie. Aj keď Albert možno cool bol. Viete, toto je ľudská história podľa Jonathana Hickmana. V jeho verzii nášho sveta je stvorenie jadrovej zbrane druhoradé, Japonci vyrobili zabijáckych robotov a Albert Einstein sedí zatvorený v cele a zrejme dokáže viac než len vyplazovať jazyk. Hickman zoberie skutočné udalosti, pridá k nim svoju predstavivosť a nápady a prekvapivo, to krásne funguje. Comics nepôsobí rušivo a príbeh plynie ako jedna báseň bez najmenšieho zádrhu. Na rozdiel od jeho predchádzajúcich príbehov s upravenou históriou, The Nightly News (v ktorej šlo o nebezpečné médiá) a Pax Romana (filozofovanie nad morálkou katolíckej cirkvi) je The Manhattan Projects čisto iba o zábave.

Kreslič Nick Pitarra už s Hickmanom kedysi spolupracoval na minisérii  „The Red Wing“. Jeho kresličský štýl má v tomto comicse veľmi blízko ku kresbe Geofa Darrowa. Aj keď Pitarra nie je až taký magor na detaili. Jeho Oppenheimer sa trochu podobá na pravého Oppenheimera a Einstein vyzerá ako Einstein, takže ak sa medzi vami nachádzajú zarytý fanúšikovia vedy, budete spokojný. Aj tí militantnejší z vás, keďže si Pitarra dal záležať aj na detailnosti zbraní a munície.

Ak máte radi tvorbu Jonathana Hickmana, alebo príbehy z alternatívnej minulosti/prítomnosti, séria „The Manhattan Projects“ je pre vás. Vráťte sa spolu s Oppenheimerom a Einsteinom do čias keď bola dobrodružná veda in a keď sa nemožné stávalo možným. Budete prekvapený čo všetko by sa mohlo stať.

Příspěvek byl publikován v rubrice Recenze a jeho autorem je Keram. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *