Batman ztrácí autoritu

by Sebastian Komárek

Batman: Noc nestvůr (Crew, 2018)
Tom King, Steve Orlando, Tim Seeley, James Tynion IV, atd.

Nemálo úspěšný reboot titulů nakladatelství DC Comics měl na svém počátku vskutku svižný a úspěšný rozjezd. Hrdinové vstupovali do dobrodružství bez rozsáhlejších úvodních řečí, vysvětlování či podrobnějšího nastiňování svých životních cest a historií. Není proto divu, že se čtenáři dočkali crossoveru tří nejpopulárnějších „netopýřích“ knih už po půl roce od počátku onoho restartu. Komiks Batman: Noc nestvůr, který se tento měsíc dostává k českým fanouškům, spojuje v jeden příběh tituly Batman, Detective Comics a Nightwing. Na první díly dvou ze jmenovaných titulů jsme se v naší „Rebirth“ sérii už zaměřili, přičemž hodnocení nebylo vůbec špatné. Jak ale dopadlo první větší „mezisešitové“ setkání gothamských křižáků v kápích?

Již na úvod je třeba říci, že by se k přítomnému svazku hodil spíše titul Detective Comics: Noc nestvůr, než jej označovat jako komiks Batman. Ne že by se v něm Bruce Wayne nevyskytoval, nicméně jednak jde skutečně o crossover (čili o kombinaci několika sérií najednou), jednak všichni tři protagonisté (Batman, Batwoman a Nightwing) zde dostali stejné množství prostoru a „dialogových bublin“. Podobně jako u série Detective Comics Rebirth tedy jde o „týmovku“, kde jsou si hlavní postavy víceméně rovny. A co víc, zde je to vskutku „víceméně“, neboť ke všemu výše zmíněnému se přítomný recenzent odváží napsat, že pokud je v komiksu postava, jež má o několik málo procent více prostoru, než její společníci, je to právě Batwoman… opět, stejně jako v Detective Comics.

Nebudeme-li si však hrát na hnidopichy a odhlédneme-li od názvů a pojmenovávání, je nutno uznat, že se jedná o zdařilý moderní „netopýří“ komiks. Příběh se přirozeně odehrává v Gotham City, na které se tentokráte sesypou rovnou dvě pohromy – na město se řítí hurikán a záplavy, a k tomu všemu je napadeno stvůrami olbřímích rozměrů. Ony monstrozity má na svědomí neblaze proslulý doktor Hugo Strange, jeden z méně známých Wayneových protivníků, jenž v sobě snoubí skutečného génia a muže Temným rytířem posedlého (v nejednom příběhu se dokonce obléká do „bat-kostýmu“ s přáním stát se samotným Batmanem). A i když by nám na základě čtenářských zkušeností mělo být jasné, že Batman by si dokázal poradit s čímkoli a kýmkoli, přeci jen se i jemu čas od času hodí mít nějakého toho pomocníka. Z toho důvodu se do boje s přírodní katastrofou a zmutovanými oživlými mrtvolami pouští celé hrdinské obsazení Detective Comics s nemalou pomocí Nightwinga, bývalého (a prvního) Robina. Výsledkem je akcí nabité vyprávění s horrorovým nádechem, který, jak všichni dobře víme, Batmanovi převelice svědčí. Na druhou stránku může v dnešní tvorbě mnohým vadit znatelný úbytek příběhů, kde se tajemný křižák v kápi vypořádává se záhadami a nebezpečenstvími sám a na vlastní pěst. Za dobu své existence si přeci jen vypěstoval pověst temného a utrápeného vlka samotáře/bojovníka za spravedlnost, a ještě donedávna se mohlo zdát, že tuto pověst nezkazí ani všichni Robinové, kteří se vystřídali na postu jeho sidekicka. Dnes se, žel, jeden zapotí, aby narazil na příběh, kde není Batmanova autorita zpochybňována minimálně jednou v každém sešitu (a obzvláště zde jako kdyby jej nikdo nechtěl poslouchat – od Batwoman a Nightwinga až po Robiny samotné).

Co se vizuálního zpracování týče, i v tomto případě lze hovořit o skutečné diverzitě, neboť se zde střídá hned několik kreslířů podle toho, čteme-li zrovna část pocházející z Batmana, Detective Comics, nebo Nightwinga. Rozmanitost tohoto typu však není na škodu, a rozhodně nepůsobí rušivým dojmem (na rozdíl od té sociálně-politické), právě naopak. Komu se nelíbí styl jednoho kreslíře, může se o pár stránek dále těšit na zcela jiný styl. Co zůstává stejné, jsou pochopitelně obecné věci, jako jsou kostýmy hrdinů anebo vzhled monster, proti nimž hlavní postavy bojují (a že jsou to pěkně hnusní parchanti).

Finální verdikt tedy je… nu, ano… Batman: Noc nestvůr je dobrý komiks, jednoduše řečeno. Dobře napsaný, umně nakreslený a vybarvený. Najdeme v něm jak klasické, tak novodobé (a snad i originální) prvky. Jen – jak už bylo zmíněno výše – zdá se, že z batmanovských komiksů vymizelo cosi, co v nich dominovalo po celá osmdesátá a devadesátá léta a počátek jednadvacátého století. Je to právě ona temná, sužující a samotářská atmosféra, tak typická pro ušatého hrdinu. Atmosféra, jež na nás dýchá z komiksů jako je The Killing Joke, The Dark Knight Returns, Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth, Red Rain, Venom, The Court of Owls, Death of the Family, atd.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *